Het is wellicht al een beetje weggezakt nadat het uitgebreid in het nieuws was, maar de gemeente Eindhoven heeft onlangs 1,9 miljoen in design geïnvesteerd. Dat hebben we gedaan door voor dit bedrag het merk DDW (Dutch Design Week) van Capital D te kopen. In de reacties kwamen veel verontwaardigde geluiden naar voren, ook een aantal die op misverstanden berustten. Met dit stukje wil ik graag uitleggen waarom we zo veel voor dit merk DDW over hebben en wat zaken rechtzetten.
De DDW is uitgegroeid tot misschien wel het grootste jaarlijkse evenement in Eindhoven. Dit jaar kwamen er 250.000 bezoekers, die besteden 10 miljoen Euro. En daarna was er nog 2 miljoen euro aan toegevoegde economische waarde. Dit zijn de cijfers voor het evenement zelf. Maar de DDW maakt deel uit van het merk Eindhoven designstad. De waarde van dit merk, zou zonder de DDW ook flink minder zijn. Net als de design academy, maakt de DDW hier deel van uit.
Design heeft onze stad veel gebracht. Naast alle economische effecten willen we hier ook nog veel meer vruchten gaan plukken, oplossingen voor onze maatschappelijke problemen. Maar ook de technologie-sector die het hier zo goed doet, vindt aansluiting met het design-denken.
Maar waarom moesten we nu het merk kopen? Gaat die DDW niet gewoon door als Capital D het merk zou houden? In eerste instantie natuurlijk wel, maar er zijn ook andere steden die de DDW graag zouden organiseren. De Dutch design Awards bijvoorbeeld werden nog niet zo lang geleden in Amsterdam uitgereikt. Als zij de eigenaar van het merk veel geld zouden bieden, heeft de eigenaar van het merk het recht om de DDW in een andere stad te organiseren. Nu de DDW van Eindhoven is, maakt het minder uit wie het organiseert, maar blijft het in ieder geval in Eindhoven.
Waarom dit grote bedrag? En waarom nu weer een groot bedrag? Nou dat laatste is niet waar. Vorig jaar heeft is de gemeente garant gaan staan voor een lening aan Capital D, omdat er zaken in het verleden niet goed waren gegaan, maar we er voor wilden zorgen dat er dit jaar een DDW zou worden georganiseerd. Daar hebben we dus niks aan betaald. Nu bleek dat Capital D die lening nog niet kan aflossen, ondanks dat de zaken beter georganiseerd waren. Dat zou betekenen dat de gemeente Eindhoven 1,4 miljoen aan de bank zou betalen en in ruil daarvoor het merk in handen zou krijgen. Maar dan is de organisatie van de DDW wel failliet, en dat is niet bevorderlijk voor de volgende DDW. Een bureau uit de V.S. heeft berekend dat het merk DDW het vele geld wel waard is.
We vinden dat het nu netjes geregeld is. De DDW blijft in Eindhoven, zo lang als de stad dat wil. Capital D kan zonder ballast de volgende DDW organiseren. Die 1,9 miljoen verdient de stad terug door de komende Design Weken, en door het belang van Design van de stad.